Mahathir Suruh Nik Aziz Berundur

Posted by SuperHan | 6:52 AM | 0 comments »

ARKIB : 26/11/2008
Keadaan politik tidak izinkan saya berundur - Nik Aziz

KOTA BHARU 25 Nov. - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini berkata, keadaan politik semasa masih tidak membolehkan beliau untuk melepaskan jawatan yang disandangnya selama lebih 18 tahun.

Namun sekiranya terdapat desakan yang jelas di kalangan ahli Pas agar dirinya berundur, Nik Abdul Aziz menegaskan, beliau tidak akan menunggu lebih lama dan tidak teragak-agak berbuat demikian.

Malah katanya, ia boleh dilakukan sekarang kerana sudah lama berhasrat untuk berundur atas faktor kesihatan tetapi beliau tetap mengutamakan kepentingan perjuangan parti.

''Tiada sampai ke telinga saya setakat ini (desakan) untuk berbuat demikian (berundur) disebabkan saya selalu uzur.

''Kalau betul ada orang Pas mahukan saya undur, saya undur selalu (sekarang), petang ini juga saya buat. Dah lama saya nak buat begini (berundur) tapi orang tak bagi," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas laporan kononnya ada kalangan pemimpin Pas yang mahukan Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am Pas berundur tetapi tidak berani menyatakan secara terbuka.

Soal beliau bakal berundur dan siapa bakal penggantinya sudah beberapa kali mencetuskan isu termasuk semasa pilihan raya umum Mac lalu.

Menurut Nik Abdul Aziz, selain desakan agar beliau tidak berundur, ada beberapa faktor lain yang masih menjadi halangan baginya untuk melepaskan jawatan itu.

''Masalah-masalah baru timbul sekarang seperti keadaan politik yang tidak mengizinkan. Dalam keadaan bergelora, angin kencang, saya sebagai kapten, mana boleh saya tidur.

''Kerajaan pimpinan UMNO sekarang juga dalam keadaan separuh sedar, lagi saya tak boleh tinggal. Kalau UMNO dah tak kuat lagi, baru boleh saya tinggal, sebab masa itu dah tak ada musuh lagi," ujarnya.

Katanya, tidak timbul kesukaran bagi Pas mencari pengganti tetapi beliau tidak akan menyebut siapa yang bakal mengambil alih kelak.

''Saya tak boleh sebut siapa pengganti saya, sama macam ketika Datuk Asri dulu, tak ada siapa jangka saya yang ganti.

''Kalau saya sebut, bermaknanya hanya seorang, bagaimana yang lain. Tiap-tiap seorang ada kelebihan sendiri dan saya serahkan kepada Perhubungan. Timbalan-timbalan saya semua berkebolehan," jelas beliau.








Tuesday October 27, 2009
Dr Mahathir: It’s now time for Nik Aziz to step down



Dr Mahathir: It’s time for Nik Aziz to step down

KUALA LUMPUR: Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad has taken a dig at Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, saying it is time that the PAS spiritual adviser steps down.

“It’s about time he goes. Like me also lah, when you become old, you become nanyuk (senile),” he told reporters after the opening of the National Asset and Facility Management Convention 2009 yesterday.

“I am of the opinion that leaders should not hold on to their positions for too long as they would become kolot (out-of-date).

“Before people say when is this old man going to go, you should go. Then only people will remember you. If you wait for people to kick you out then people will say nasty things about you,” he said.

Dr Mahathir was commenting on the crisis in PAS where Nik Aziz had called for a special muktamar to get rid of problematic leaders who had supported the unity government proposed by Umno.

Asked to comment on Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak’s remark that the latest development in PAS showed that the party was divided on cooperating with Umno, Dr Mahathir said:

“They should be willing to give and take. We do not see that PAS is willing to give. Similarly, Umno also has to give to PAS. It’s not compatible. They can still try.”

Asked to comment on Budget 2010, Dr Mahathir said: “My feeling is that a lot of people make comments before studying the Budget very carefully. Based on my experience, first day comments are always very good. Then when people began to study the hidden agenda, they became unhappy. I’m still trying to find out the hidden agenda.”




Nik Aziz berundurlah sebelum dikutuk - Dr. Mahathir
KUALA LUMPUR 26 Okt. - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat diminta memahami bahawa kepimpinannya telah mula ditolak sama ada dari dalam mahupun luar parti yang memerlukan beliau berundur segera.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, bagi semua pemimpin politik, akan tiba masanya untuk berundur demi memastikan legasi pemerintahan mereka dikenang secara baik.

"Jika Nik Abdul Aziz memilih untuk tidak mendengar atau masih mahu berpegang kepada kuasa, ada kemungkinan beliau akan mula dikutuk masyarakat," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas pelancaran Konvensyen Pengurusan Aset dan Kemudahan Negara (Nafam) 2009 oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di sini hari ini.

Dr. Mahathir berkata, beliau memberikan nasihat itu berdasarkan pengalamannya semasa aktif dalam politik dahulu.

Justeru, menurutnya, beliau sendiri telah berundur ketika gesaan ke arah itu mula timbul.

"Sebelum orang mula berkata 'hey, orang tua ini bila dia nak pergi', sebelum orang kata macam itu, maka berundurlah kerana masa itu orang akan ingat kita.

"Kalau tunggu sampai orang 'tendang' kita, masa itu orang akan kata benda-benda yang teruk-teruk, nasib baiklah saya cukup pada masanya (berundur)," katanya.

Nik Abdul Aziz menyertai Pas pada 1960 sebagai ahli biasa dan menjadi Ahli Parlimen Hilir Kelantan pada 1967.

Jawatan Mursyidul Am dan Menteri Besar Kelantan pula dipegang beliau bermula pada tahun 1995 sehingga kini.

Nik Abdul Aziz beberapa hari lalu menulis dalam blognya meminta diadakan Muktamar Agung Khas (EGM) bagi membersihkan parti daripada 'dua tiga kerat' pemimpin bermasalah.

Pemimpin berkenaan disifatkan beliau sebagai bersikap prokerajaan perpaduan.

Campur tangan para pemimpin Pas yang lain kemudiannya membawa kepada persetujuan agar cadangan itu diganti dengan Mesyuarat Khas Pas Pusat.

Mengulas mengenai kerjasama antara UMNO dan Pas yang dikatakan menjadi punca Nik Abdul Aziz menulis mengenai pembersihan dalam partinya, Dr. Mahathir berkata, usaha untuk bersatu boleh dilakukan.

Namun pada Dr. Mahathir perkara itu agak sukar untuk dilakukan kerana untuk bersatu kedua-dua parti itu perlu bersatu dan ada prinsip yang sama.


0 comments